Tayar Motor mana yang Terbaik masa in

Page 3 of 9
Sun Jan 29, 2012 1:00 am #46 imran Z 7262 posts
ajaaja wrote:Setting tayar untuk top-speed, aku rasa PR2 depan belakang BUKANLAH pilihan terbaik. Ini disebabkan struktur tayar PR2 yang agak keras di tengah dan tidak sesuai untuk tayar hadapan.

Motor akan gudik-gerudi pada kelajuan tinggi disebabkan masalah PR2 hadapan yang tidak grip.

Seeloknya setting untuk top-speed ialah tayar lembut di hadapan (mcm OEM Dunlop tu) agar lebih grip dan maybe PR2 di belakang - ikut pengalaman sekarang.

Kenyaataan di buat oleh Kangkang Motors dan disokong oleh aku...


tak jugak ajajaa...aku pernah pakai PR2 kat er6 aku dulu..rembat sampai 210KM tak rasa glelong pon...
Sun Jan 29, 2012 3:31 am #47 purodoraibusutairu 1371 posts
pakai lah 016, mmg mencengkap hi speed dan lefer sbb lembut. tapi jgn haraplah bole tahan lama. huhu.
Sun Jan 29, 2012 8:24 am #48 ustaz er6 2088 posts
purodoraibusutairu wrote:pakai lah 016, mmg mencengkap hi speed dan lefer sbb lembut. tapi jgn haraplah bole tahan lama. huhu.
weekend bike jer...
Sun Jan 29, 2012 10:04 am #49 purodoraibusutairu 1371 posts
tu la pasal ustad. saya pakai hari2 gi keje. kena pulak hiway nkve simen rwg-kl. sekejap je dah tinggal separuh
Sun Jan 29, 2012 11:27 pm #50 ustaz er6 2088 posts
klu gitu pakai pr2
Mon Jan 30, 2012 10:17 am #51 karakking 11743 posts
imran Z wrote:
ajaaja wrote:Setting tayar untuk top-speed, aku rasa PR2 depan belakang BUKANLAH pilihan terbaik. Ini disebabkan struktur tayar PR2 yang agak keras di tengah dan tidak sesuai untuk tayar hadapan.

Motor akan gudik-gerudi pada kelajuan tinggi disebabkan masalah PR2 hadapan yang tidak grip.

Seeloknya setting untuk top-speed ialah tayar lembut di hadapan (mcm OEM Dunlop tu) agar lebih grip dan maybe PR2 di belakang - ikut pengalaman sekarang.

Kenyaataan di buat oleh Kangkang Motors dan disokong oleh aku...


tak jugak ajajaa...aku pernah pakai PR2 kat er6 aku dulu..rembat sampai 210KM tak rasa glelong pon...


er6 dulu takde tong kuning bro .... :lol: :lol:
Wed Feb 01, 2012 12:33 am #52 zailanz 33 posts
dah pakai bt023 depan blkg nak dekat 10K km dan bunga masih byk .. macam boleh tahan lama ni.. tapi memang masa corner high speed terasa goyang2 sikit. confidence level terus turun kena slow down lah.. sebelum ni stock dunlop pun takde rasa goyang camni.. :?

tapi disebabkan faktor2 ekonomi 023 akan digunapakai sampai botak lah :doh: Nak try PR pulak kut pastu :pray:
Wed Feb 01, 2012 10:17 am #53 purodoraibusutairu 1371 posts
sifu PBs, kalau pakai tayar depan lain blkg lain, tapi just utk highway ride jer ok tak ? budget punya pasai nak masuk yang 2nd hand tapi lain2 la. depan metzeller m3, blkg bt020.. huhu
Wed Feb 01, 2012 10:58 am #54 karakking 11743 posts
purodoraibusutairu wrote:sifu PBs, kalau pakai tayar depan lain blkg lain, tapi just utk highway ride jer ok tak ? budget punya pasai nak masuk yang 2nd hand tapi lain2 la. depan metzeller m3, blkg bt020.. huhu


dua2 tayar nie tak pernah pakai, tapi aku selalu buat juga campur2 nie ... so far layan karak no hal la .... Aku buat bila tayar depan masih elok tp tayar bkg borak. Lepas tayar depan tu botak, aku tukar la ke jenis yang sama balik. Dah try (Bkg - Depan combo) BT021-Dunlop SportMax, BT021-PR2, PR-2-BT023, Dunlop-BT23. AngleST-Dunlop, Diablo strada - AngleST. Macam tu la lebih kuranggg ....
Wed Feb 01, 2012 11:39 am #55 ajaaja 4913 posts
karakking wrote:
imran Z wrote:
ajaaja wrote:Setting tayar untuk top-speed, aku rasa PR2 depan belakang BUKANLAH pilihan terbaik. Ini disebabkan struktur tayar PR2 yang agak keras di tengah dan tidak sesuai untuk tayar hadapan.

Motor akan gudik-gerudi pada kelajuan tinggi disebabkan masalah PR2 hadapan yang tidak grip.

Seeloknya setting untuk top-speed ialah tayar lembut di hadapan (mcm OEM Dunlop tu) agar lebih grip dan maybe PR2 di belakang - ikut pengalaman sekarang.

Kenyaataan di buat oleh Kangkang Motors dan disokong oleh aku...


tak jugak ajajaa...aku pernah pakai PR2 kat er6 aku dulu..rembat sampai 210KM tak rasa glelong pon...


er6 dulu takde tong kuning bro .... :lol: :lol:


Motor aku melelong masa speed laju sikit tu masa tanpa box...Ada box ni kurang la sikit pulak rasanya.

Rasanya si Kang-kang ni jual tayar problem lah..., sebab tu murah kot.

Hari tu dah dekat setengah jam dia test ride - dengan box dan tanpa box. Hasilnya memang bergoyang. Conlcusionnya Kang-kang salahkan tayar! Siap suruh tukar tayar lain lagi..

Susah nak cakap macam ni - :handgestures-thumbdown: :handgestures-thumbdown:
Wed Feb 01, 2012 11:39 am #56 ajaaja 4913 posts
imran Z wrote:
ajaaja wrote:Setting tayar untuk top-speed, aku rasa PR2 depan belakang BUKANLAH pilihan terbaik. Ini disebabkan struktur tayar PR2 yang agak keras di tengah dan tidak sesuai untuk tayar hadapan.

Motor akan gudik-gerudi pada kelajuan tinggi disebabkan masalah PR2 hadapan yang tidak grip.

Seeloknya setting untuk top-speed ialah tayar lembut di hadapan (mcm OEM Dunlop tu) agar lebih grip dan maybe PR2 di belakang - ikut pengalaman sekarang.

Kenyaataan di buat oleh Kangkang Motors dan disokong oleh aku...


tak jugak ajajaa...aku pernah pakai PR2 kat er6 aku dulu..rembat sampai 210KM tak rasa glelong pon...


Dulu2 ko tukar tayar PR2 kat Kang0kang jugak ker?
Wed Feb 01, 2012 12:26 pm #57 cd 4864 posts
stakat ni bt23 depan n belakang ok..koner ala-ala rossi mcm ok sbb tepi lembut..sekali koner getah suda kua..tgh keras n rasa akan tahan lama..
Wed Feb 01, 2012 1:21 pm #58 iNul 12920 posts
hehe.. no komen sebab tayar motor den baru pakai 4,200km.... :D
Wed Feb 01, 2012 2:48 pm #59 karakking 11743 posts
ajaaja wrote:
imran Z wrote:tak jugak ajajaa...aku pernah pakai PR2 kat er6 aku dulu..rembat sampai 210KM tak rasa glelong pon...


Dulu2 ko tukar tayar PR2 kat Kang0kang jugak ker?


Aku mmg kangkang ler tempatnya, takde la pulak masalah tayar. Sepanjang aku pakai er6 to Versys (milage total now = 110,000 km for both bike) hanya tukar tayar kat moks je sekali iaitu tayar BT021. Lepas tu nak tukar sekali kat bikers pit stop tapi cakap, harga tayar naik dah pulaks!!!
Wed Feb 01, 2012 11:08 pm #60 zali168 5356 posts
menurut kelas mlm yang ustad buek utk den, tak do masalah... setakat nie tu yo yang dio sompek ajar den... :dance: :dance: :dance:
Wed Feb 01, 2012 11:56 pm #61 ustaz er6 2088 posts
apo pun tyr samo joo cuma pastikan tyr tu bulat...kah kah kah
Thu Feb 02, 2012 1:40 am #62 zali168 5356 posts
ustaz er6 wrote:apo pun tyr samo joo cuma pastikan tyr tu bulat...kah kah kah


terjawab segalo persoalan... sebarih yo ustad jawab... :laughing-rolling: :laughing-rolling: :laughing-rolling:
Thu Feb 02, 2012 10:04 am #63 karakking 11743 posts
ustaz er6 wrote:apo pun tyr samo joo cuma pastikan tyr tu bulat...kah kah kah


fungsi dia sama, daya tahan, kesedapan dan $$$ tu yang nak kita bezakan ... :think: :think:
Thu Feb 02, 2012 12:04 pm #64 purodoraibusutairu 1371 posts
karakking wrote:
purodoraibusutairu wrote:sifu PBs, kalau pakai tayar depan lain blkg lain, tapi just utk highway ride jer ok tak ? budget punya pasai nak masuk yang 2nd hand tapi lain2 la. depan metzeller m3, blkg bt020.. huhu


dua2 tayar nie tak pernah pakai, tapi aku selalu buat juga campur2 nie ... so far layan karak no hal la .... Aku buat bila tayar depan masih elok tp tayar bkg borak. Lepas tayar depan tu botak, aku tukar la ke jenis yang sama balik. Dah try (Bkg - Depan combo) BT021-Dunlop SportMax, BT021-PR2, PR-2-BT023, Dunlop-BT23. AngleST-Dunlop, Diablo strada - AngleST. Macam tu la lebih kuranggg ....


ok.. boleh jer.. bak kata ustaz, tayar sama bulat. boleh jer. huhu.

so smlm tukar 2nd hand member punya, depan metzeller m3, blkg bt020..
tapi rupanya depan profile rendah, 120/60.. std er6 120/70.. blkg still maintain sama. dah sikit menonggeng moto.. huhu. so far hi speed ok, corner lebih melipat lah.. handle response cepat!.. mebi mcm konsep tayar keta kot.. profile rendah, steering response lebih..
Thu Feb 02, 2012 12:45 pm #65 ustaz er6 2088 posts
layan SIC-org tanya saya-tyr pa ustaz pakai leper semcm jer -saya ckp dpn tyr asal dunlop dan blkg pr2....lyn klawang org tanya tyr pa pakai-tyr sama gak cuma skrg ni pakai dpn supercorsa dan blkg bt016....haha tu buktinya tyr tu sama jer bulat kan kan kan...hahaha...papun bak kata rizal daya thn,kesedapan,dan rm tu yang bezakan...kita yang ride kita yang rasa
NextPrevious
Return to Bengkel Pielang

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest